Pengreep

Er is altijd veel te doen over de pengreep. Bij jonge kinderen met grafomotorische of schrijfmotorische problemen is het zeker de moeite de waard om op de pengreep te werken. Bij oudere kinderen die al jaren met hun eigen ‘foutieve’ pengreep schrijven, is het helemaal niet zo gemakkelijk dit patroon er terug uit te slijpen. Voor kinderen die nog schrijven met de wijs- en middenvinger boven op de pen (vierpuntsgreep) kan het nuttig zijn met een knikker te werken.

Bij kinderen die schrijven met een vierpuntsgreep is het vaak zo dat de fijnmotorische lateralisatie in de hand nog niet voldoende voltrokken is. Dit is de ontwikkeling van de kantigheid in de hand. Net zoals in ons lichaam zich de ene kant tot bewegende kant en de andere kant tot steunkant ontwikkelt (vb. schrijfhand en hand die blad papier vasthoudt), krijgen we in de hand een bewegende kant en een steunkant. De schrijfbewegingen gebeuren vanuit de wijsvinger en duim, de andere drie vingers ondersteunen de pen en geven steun op het blad.
Wanneer gevraagd wordt om naast het potlood ook een knikker in de hand te houden, wordt het kind verplicht zijn pink, ring- en middenvinger als steunvingers te gebruiken en kan het deze niet mee op de pen zetten. Het is geen wondermiddel, maar het kan je kind wel helpen in het ontwikkelen van een goede pengreep.

Reageer op dit bericht